Tuesday, February 9, 2010

Candlestick charting

Carta “candlestick” adalah salah satu analisis teknikal yang tertua di dunia. Menurut Steve Nison, candlestick muncul pertama kali sekitar tahun 1850. Carta candlestick telah di perkenalkan oleh seorang pedagang beras yang terkena di Bandar Sakata, Jepun-Homma Munehisa. Munehisa telah menumpukan selama sepuluh tahun hidupnya dalam meneliti dan menganalisis kesan cuaca, psikologi pembeli dan penjual, dan kondisi-kondisi yang berbeza kepada harga beras.Beliau telah membuat 100 perdagangan dengan jayanya dan beliau bersara sebagai orang kaya serta menulis dua buku berkenaan analisa teknikal. Besar kemungkinan idea-idea asal beliau telah diubahsuai dan disempurnakan setelah bertahun-tahun digunapakai oleh pedagang.

A candlestick chart is a style of bar-chart used primarily to describe price movements of a security (finance), derivative, or currency over time. It is a combination of a line-chart and a bar-chart, in that each bar represents the range of price movement over a given time interval.

"Carta candlestick adalah satu bentuk carta turus ynag menggambarkan pergerakan harga sekuriti(kewangan), derivatif, forex dan komoditi. Ia ialah satu kombinasi carta garisan dan carta turus, dan,setiap turus mewakili pergerakan harga untuk sesuatu masa."

Candlestick chart patterns provide traders a way to look at price fluctuations from a unique perspective. A specific set of well-known candlestick patterns reveal overall market sentiment at any given time. They can also indicate the future direction of trading over the short term.

"Pola carta candlestick membantu pedagang untuk melihat turun naik harga dari perspektif yang unik. Sesuatu set pola candlestick yang diketahui ramai mendedahkan sentimen pasaran secara keseluruhan pada suatu waktu yang tertentu. Pola-pola itu juga boleh menunjukkan arah aliran perdagangan masa depan dalam masa jangka pendek."

The advantage of using candlestick charting in place of bar charting is that you can use the same techniques and analysis that you do with bar charts and have the diversity and unique signals that candlesticks generate. As you learn this method of charting, you will come to see how it is a great barometer of human emotion, namely, fear and greed.

"Kelebihan menggunakan carta candlestick berbanding dengan carta turus ialah anda boleh menggunakan teknik dan analisis yang sama tetapi carta candlestick mempunyai kepelbagaian dan isyarat yang unik. Dengan mempelajari kaedah pencatatan candlestick, anda akan dapati carta ini adalah barometer emosi manusia-tamak dan takut."

What is a candlestick?

According to Merriam Webster dictionary: A candleholder or a holder with cup or spike for candle.

Gambar diatas ini ialah gambar candlestick.

Dalam bahasa melayu “candle” ialah dian atau lilin dan candlestick ialah –kaki dian atau kaki lili. Dari istilah-istilah diatas saya rasakan ia lebih mudah mengunakan perkataan ingeris “candlestick” untuk menerangkan berkenaan carta chandlestick.


No comments: